Priorities

Mobility of students, i. e. their recruitment by companies. All these aspects will be published on our school’s website as well as posted on the billboards located on its premises. Meetings are being held the AMPA’s (parental associations), students’ associations, Board of Students’ Representatives and School Council in order to explain to them what the Erasmus Charter and its objectives stand for. Our institution, being public and state-run conforms to all non-segregational principles included in and supported by our constitution. Allowing for our average student’s economic and social milieu, we are remarkably sensitive to phenomena such as immigration as well as disabilities, physical (mobility disabilities), sensory (deafness or blindness) and psychical. Scholars suffering from any kind of disability convive in our institution, being their handicap no essential inconvenience in their daily school routine.

With a view to rewarding excellence in school performances with the highest standards, vocational-education school leavers reporting best scores at the end of their educational phase should earn shot to obtain an Erasmus scholarship. At the same time these successful students are supposed to certify appropriate knowledge of French or English according to their country of choice for a professional traineeship. Prior to the initiation of their working term abroad such knowledge will be reinforced through an intensive warm-up course. The following procedure is to be followed in the search for cooperating companies:

•Putting out a feeler through the companies currently cooperating with us in ordinary training programmes. Some of them may have foreign divisions which may be interested to take part in similar programmes.

•Making use of the company connections related to the vocational-education programmes taught in our school. Companies interested will be issued with our educational programme and syllabuses in order for them to be fully aware of what activities trainees-to-be are expected to develop over their working terms abroad. The programmes may undergo adjustments in accordance with the possibilities offered by the companies contacted. School-tocompany tutorial contact will be carried out via telephone and fax or through e-mail. Trainees are expected to count on both tutorial help back home monitoring their progress and a company-based tutor. The school tutor will furnish a weekly follow-up paper to be conveniently filled in by the company tutor. This document’s format should enable it to be e-mailed to the school tutor. If on conclusion of the labour term the traineeship has turned out satisfactory according to a joint assessment made by both tutors, the school will be acknowledging the fact by issuing a certificate stating country, company, job done for it, number of credits obtained and the school principal’s approval and signature.

 

Movilidad de los estudiantes entendiendo esta como la colocación de estudiantes en empresas. Todos estos aspectos serán publicados en la página WEB de nuestro instituto, así como en los paneles informativos que existen en las diferentes dependencias del mismo. Se realizarán reuniones con los diferentes colectivos implicados en la vida académica tales como: AMPA, Asociación de alumno, junta de delegados, consejo Escolar, para explicarles qué es una Carta Erasmus y su utilidad. Nuestra institución, al ser pública y dependiente de l Estado, cumple todos los principios que nuestra Carta Magna recoge sobre la no discriminación. Dado el entorno económico y social del instituto somos especialmente sensibles al fenómeno de la inmigración y también al de la discapacidad tanto física como psíquica, ya que en esta institución conviven alumnos con discapacidad motórica, así como ciegos, sordos y con discapacidad psicológica sin que ello suponga un trastorno para el quehacer diario del instituto.

Con el fin de recompensar la excelencia al más alto nivel se ofrecerá la posibilidad de obtener becas Erasmus a aquellos alumnos que acrediten un buen aprovechamiento de las enseñanzas teóricas. Estos alumnos deberán también acreditar un buen conocimiento de francés o inglés, en función del país elegido para desarrollar las prácticas, y se les reforzará estos conocimientos previamente al inicio de las relaciones laborales mediante un curso intensivo. La búsqueda de empresas se hará de la siguiente forma:

-Mediante las empresas que actualmente colaboran en la realización de las prácticas, ya que estas pueden tener sucursales en el extranjero a los que les interese participar en estos programas.

-Búsqueda por distintos medios de empresa relacionado con los sectores de FP que se estudian en este instituto. A las empresas se las enviará el programa formativo para que sepan qué actividades se espera que desarrollen los alumnos durante su estancia. Este programa puede ser adaptado según las posibilidades que ofrezca la empresa.

Los contactos entre el tutor de la empresa y el del instituto se hará vía telefónica o telemática y sólo se viajará al país si fuera imprescindible. Los alumnos tendrán en España un tutor del instituto que monitorizará el desempeño de sus prácticas y otro en la empresa. El tutor del instituto proporcionará una hoja semanal de seguimiento que deberá ser rellenada por el tutor de la empresa. Ésta se facilitará en un formato que haga posible su envío por correo electrónico. Una vez finalizado el período si a juicio de ambos tutores las prácticas han sido satisfactorias el instituto español recocerá el aprobado, y dará al alumno un certificado donde conste el país, la empresa , los trabajos efectuados y el número de horas, firmado por el director del instituto. .