Objectives

1.To improve the quality and to increase the appeal of the professional training studies (vocational education) in order to prevent its early abandonment.  Professional training studies focus on know-how with a view to improving teaching standards so as to make this type of studies more attractive for those students having finished their upper secondary studies who expect a quick access to the job market rather than to university or college studies.

2.A lengthening of training contributes to the general target of lifelong learning programmes (LLP’s), to the development of the EU as a society of advanced knowledge with a sustainable economical growth, to more and better jobs and to more social cohesion.

3.A major cooperation between companies and students in order to evaluate how adequate vocational education is to the labour market’s requirements, both on a domestic and international basis. The Erasmus Charter will encourage cooperation between  vocational education school-leavers and companies for an assessment of the applicability of the skills learned at school.

4.To further non-academic education as a means of constructing Europe. This educational experience will provide the students with a complementary idea of Europe, for they will have experienced the way of life beyond their country’s borders and will be able to have an exact idea of it through their work as trainees.

5.To stimulate the learning of foreign languages and the acceptance of linguistic diversity. As European citizens students should not limit themselves to their own mother language. This notion is to be strengthened. Learning foreing languages is instrumental in the understanding of customs, culture and ways of working in other countries. Thus the stay abroad will be as enriching as it can be.

6.To promote a greater participation of people with special needs and disfavoured classes in the LLP’s.

7.Full educational acknowledgement to the  traineeship.

 

1.Mejorar la calidad y el atractivo de la FP evitando el abandono prematuro de los estudios. Los estudios de fp ponen un mayor énfasis en el saber hacer con lo que se pretende mejorar la calidad de la enseñanza y el atractivo de seguir estudiando para aquellos alumnos que habiendo acabado parte de las enseñanzas no obligatorias opten por una incorporación más rápida.

2.Una prolongación de los estudios contribuye al objetivo general de los LLP: contribuir al desarrollo de la UE, como sociedad del conocimiento avanzado, con un crecimiento económico sostenible, más y mejores puestos de trabajo y un mayor cohesión social.

 

3.Mayor cooperación entre empresas y alumnos de tal forma que se pueda valorar si las enseñanzas impartidas son adecuadas al mercado de trabajo, en particular el internacional. La carta Erasmus contribuirá a que se pueda producir la cooperación entre las empresas y los alumnos de formación profesional de nuestro centro para valorar la aplicabilidad de las enseñanzas recibidas.

4.Fomentar el aprendizaje no formal como forma de construir Europa. Esta experiencia dará al alumno una idea de Europa complementaria, ya que habrá experimentado el cómo se vive fuera de su país de origen de la forma que más puede contribuir a hacerse una idea del estilo de vida que es desempeñando un puesto de trabajo.

5.Promover el aprendizaje de las lenguas y de la diversidad lingüística. Se fortalecerá la idea de que como ciudadanos europeos no nos podemos conformar con el aprendizaje de nuestra lengua, que el entendimiento de las costumbres, cultura y formas de trabajar de otros países pasa por el aprendizaje del idioma, para que la estancia sea lo más enriquecedora posible.

6.Favorecer una mayor participación en los LLP de las personas que tiene necesidades especiales y las pertenecientes a grupos más desfavorecidos, ya que nuestro instituto está especializado en la atención a los primeros fundamentalmente.

7.Pleno reconocimiento académico de las prácticas realizadas.